2010 Any Europeu de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social
La Comissió Europea ha designat l'any 2010 com a Any Europeu de la Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social.
Actualment a la UE hi viuen 78 milions de persones en situació de pobresa o en risc de veure-s'hi abocades, és a dir, un 17% de la població.
L'Any Europeu 2010 pretén arribar als ciutadans de la UE i a totes les parts implicades en l'esfera pública, social i econòmica. Els seus quatre objectius específics són aquests :
· el reconeixement del dret de les persones que es troben en una situació de pobresa i d'exclusió social a viure amb dignitat i a desenvolupar una funció en la societat;
· l'augment del suport de l'opinió pública a les polítiques d'inclusió social, insistint en la responsabilitat de tots d'afrontar la pobresa i la marginació;
· avançar cap una societat més cohesiva, en la qual no es qüestionin els beneficis derivats de l'eradicació de la pobresa per al conjunt de la societat;
· el compromís de tots els agents, ja que per aconseguir avenços reals cal l'esforç a llarg termini de tots els nivells de governació.
Les dades d'un Eurobaròmetre de setembre de 2007 indiquen que els europeus veuen la pobresa com un problema estès. En el conjunt de la UE, els ciutadans consideren que una de cada tres persones (29%) del seu entorn viuen en la pobresa i que una de cada deu pateix una situació de pobresa extrema. A tots els Estats membres, una part de la població està sotmesa a l'exclusió i a privacions, i sovint només té un accés limitat als serveis bàsics. En el conjunt de la UE, el 19% dels nens es troben en risc de veure's abocats a la pobresa i un de cada deu viu en llars en les quals no hi ha cap membre de la família que treballi.
La solidaritat és un dels trets distintius de la Unió Europea. Un dels objectius intrínsecs dels models socials europeus consisteix en fomentar que les persones es beneficiïn del progrés econòmic i social, i que contribueixin a aquest. Construir una Europa més inclusiva és essencial per a aconseguir els objectius de la Unió Europea de creixement econòmic sostingut, més i millors llocs de treball i una major cohesió social.
L'Any Europeu 2010 coincidirà amb la conclusió de l'estratègia de deu anys que e s va marcar la UE per promoure el creixement i l'ocupació. Les accions realitzades durant aquest Any Europeu refermaran el compromís polític inicial de la UE al començament de l'estratègia de Lisboa, l'any 2000, de tenir “un impacte decisiu en l'eradicació de la pobresa” d'aquí a l 2010. Així mateix, amb l'Any Europeu es posa en marxa un procés que ja es va anunciar a l'Agenda Social 2005-2010.
|